2016: MC Touring og rally        
   

I 2016 byder på nye aktiviteter. Pensionistrollen giver mere tid til fritidsaktiviteter, når der ikke skal tages hensyn til arbejdet.
Egentlig havde jeg regnet med, at hovedaktiviteterne skulle være golf og MC kørsel, og så ture på vandet med båden ind imellem.
Med indkøb af ny motorcykel, BMW R1200GS
   
er rammerne for sjov MC kørsel til stede, og første store tur er allerede planlagt til juni, hvor turen går med Magacin til Alperne.
Der er imidlertid kommet en anden mulighed ind i billedet: CO-driver i en historisk rallybil, Volvo 242, som køres af Tom Petersen fra Østbirk.
Et tilbud jeg ikke kan sige nej til, så nu er der booked 7 datoer i kalenderen, hvor den står på rally.
Det er 2 rallysprints og 5 minirallies i Mini Rally Syd turneringen.
Mere herom senere.


2015: MC Touring og sejlads        
   

I 2015 forventer jeg at køre mere på min K1600GT, som blev ilde tilredt sidste efterår.
Den er forlængst genopbygget, som K1600 GT Sport, og med Akropovic potter. Og venter blot på at blive hentet fra sit vinterhi hos Xpedit.

Foreløbige planer:
Jeg håber vejret bliver klar til åbning af Bakken den 26. marts.
I påsken måske en udlandstur.
Kr. Himmelfart håber jeg at kunne samle nogle stykker til en tur rundt om den sydlige del af Østersøen, til Rügen og Polen, færge til Ystad og så hjem til Silkeborg.
Pinsetur til Morbach med Jens Kokholm lokker også, ligesom jeg klart forventer at skulle med på Hardkok 2015 turen.
Og endelig, med Vinderup MC til Harzen i uge 35.

Se mere her Min MC side



Men, det skal jo ikke være MC alene. I 2014 anskaffede vi en mindre båd, UTTERN 5500HT, som jo også skal i vandet engang i mellem.
   
Det er en trailerbåd, så den bliver søsat ved Limfjorden (i nærheden af sommerhuset) og i Silkeborgsøerne. Og måske andre steder.


Historisk Pålidelighedsrally - ingen planer for 2015     
      



I 2013 skal jeg køre Historisk pålidelighedsrally sammen med Monty Karlan, Norge.
Monty Karlan har deltaget i, og vundet et utal af rallyløb. Monty Karlan deltager også i Rallye Monte Carlo, og har deltaget i løbet 45 gange, fordelt mellem klassisk og historisk Monte Carlo rally.
I 2013 blev Monty nummer 20, sammen med sin norske makker, Valter Jensen. I 2004 vandt han løbet sammen med Oddvar Moland.

Der er således en del pres på mig, når jeg første gang sætter mig i co-driver sædet hos Monty Karlan.
Første start bliver lørdag den 13. april 2013 i Gladsaxe, hvor 1. afdeling af FDM Classic afvikles. Monty råder over flere historiske rallybiler, men i det første løb skal vi køre i den Porsche 911 3.0 SC fra 1978, som flere gange har deltaget i Monte Carlo ralliet.


MC Touring           

Når vi nu ikke skal køre økonomiløb, så får jeg mere til til at lufte min dejlige BMW motorcykel.

I september går turen til Berlin og videre til Alperne, hvor vi skal cruise i Østrig, Italien, Schweitz og Frankrig.
Og så hjem igen, selvfølgelig.

Se mere her Min MC side

Golf 

Udover min MC er jeg gået igang med at spille golf. I september 2008 erhvervede jeg golfkørekortet, som er forudsætningen for at erhverve DGU kortet og for at kunne spille på de fleste golfbaner.

Jeg er også blevet medlem af Tullamore Golf Club i Ikast.

Efter opstarten i handicap 54, er jeg nu kommet ned under 36. Men den skal selvfølgelig presses længere ned.

Gejl Rutebog

Har du brug for et program til at tegne rute med, så kan du gratis benytte Gejl Rutebog.

Send mig en mail med dit ønske, så sender jeg den snarest til dig.

Økonomiløb 2008

I 2008 har vi ingen planer om at deltage.
Det er mest begrundet i reglementet som vi synes er utilfredsstillende. Så vi afventer at det rettes til.

Det er primært følgende vi er utilfredse med:

Tankning
Der tages ikke hensyn til bilernes brændstofstanke og udluftning. Pga. tankningsmåden fyldes tanken for meget, til skade for det aktive kulfilter der skal rense benzindampene.
Det er ligeledes et sikkerhedsmæssigt problem, at alle luftlommerne i tanken fyldes op med brændstof. Derved kan tanken ikke give sig ved en evt. kollision, med risiko for farlige brande til følge.

Jeg ønsker at alle biler skal tankes 1 gang, mens de holder på en vandret flade.
Der skal tankes indtil påfyldningsstudsen er fyldt.

Hjul
Der tages ikke hensyn til de forskellige hjul og dæk som almindelige bilejere udstyrer bilerne med.

I følge reglementet må hjulstørrelsen kun afvige med 1 tomme i forhold til originalmontering.

Det er for lidt. Og vanskelig at efterleve hvis man kun har et sæt hjul til bilen.

Jeg ønsker at det er færdselstyrelsens regler der skal gælde. Her er der ingen restriktioner, borset fra at omkredsen ikke må afvige mere end +/- 3 procent i forhold til originalmontering.

ECE forbedring
I 2008 reglementet er DASU gået tilbage til den fejlagtige beregning af ECE forbedring hvor evt. strafliter ikke skal regnes med.

Jeg ønsker at strafliter skal tælle med ved beregning af ECE forbedring.

Løbskalender for 2008.

Oversigt Økonomiløb 2008

Økonomiløb 2007

På grund af tidsnød og andre gøremål blev det kun til et par træningsløb i 2007.

Desuden var jeg løbsleder for 6. afdeling af Unionsmesterskabet, som blev afviklet i det midtjydske.
Se mere her 3. november - Herning - UM 1

Økonomiløb 2006

I 2006 deltog vi med 2 forskellige biler. Pga. arbejde og andre gøremål var vi forhindret i at deltage i alle løb, og kunne derfor heller ikke blande os i topkampen om DM. Men vi håber på, at 2007 bliver bedre for os.

Resultater - Økonomiløb - 2006:

Klik på linket for yderligere oplysninger mv.

Økonomiløb 2005

I 2005 deltog vi i Peugeot (benzin/diesel) i samarbejde med Peugeot Herning. Det var ikke samme bil hver gang. Det har vist sig, at dette ikke helt er optimalt. Når man skifter bil fra gang til gang, så er det for vanskeligt at opnå en god kørselsrytme, så det skulle gerne laves om til 2006.

Samlet blev det til en 6. plads i UM, hvilket er det hidtil dårligste resultat, som skal forbedres i 2006.

Årets første UM løb deltog vi ikke i, idet vi var løbsledere for løbet, som arrangedes af Grindsted Motorklub.

Løbet blev lavet i samarbejde med Hydro-Texaco Herning og Bendtsen Biler A/S, Herning

Løbskalender og resultater - Økonomiløb - 2005:

Klik på linket for resultater mv.

Økonomiløb 2004

I 2004 deltog vi også i Renault Megane II 1,5, dCi.

Årets første arrangement kunne vi ikke deltage i, idet jeg var løbsleder for arrangementet, som arrangeredes af Grindsted Motorklub.

Løbet laves i samarbejde med Hydro-Texaco Herning og Bendtsen Biler A/S, Herning

Løbskalender og resultater - Økonomiløb - 2004:


Se også: Samlet stilling i UM

Link til Økonomiløb og resultater mv.

Økonomiløb 2003

I 2003 deltog vi i den nye Renault Megane II 1.5 dCi, som blev placeret som "Danmarks mest økonomiske bil".
Bilen var stillet til rådighed af Volvo/Renault forhandler - Bendtsen Biler A/S, Herning i samarbejde med Renault Danmark.

Renault Megane er netop tildelt 5 stjener (det højeste antal der kan gives) af NCAP efter kollissionstest, hvor sikkerheden blev målt til at være blandt de allerbedste i verden.
Samtidig er Renault Megane blevet kåret til "Car of the Year 2003" i Europa, så det bliver da et spændende motorsportsår for Renault, hvor Renault Megane også skal deltage i DTC, med Kurt Thiim bag rattet og Jørgen Nielsen bag teknikken.

Efterhånden har vi kørt nogle tusinde kilomtre i "vores" Megane, som kom til Danmark i sidste halvdel af marts, og jeg mener, at den kører bedre og bedre, og efterhånden også længere og længere, som resultatet også indikerer.

Derfor er det heller ikke overraskende for os, at vi med bilen kunne vinde titlen som "Danmarks mest økonomiske bil" i dieselklassen indtil 1800 ccm. Tillykke til Renault.

Nu er sæsonen slut, så det er med vemod at Megane'en skal stilles i garagen hos Bendtsen Biler A/S, som vi hermed takker for samarbejdet i årets løb.
Hvad næste år bringer vides pt. ikke, men vi finder jo nok på noget igen.....

RenaultSport DTC Edition
Her er "vores" Megane, fotograferet ved Elia kunstværket i Birk, nord for Herningmotorvejen.

Vinder af "Danmarks mest økonomiske bil 2003 - 0 - 1800 ccm diesel

Resultater og løbskalender - Økonomiløb - 2003: Danmarks mest økonomiske bil

I økonomiløb kårer Dansk Automobil Sports Union også Danmarks mest økonomiske bil i klassen.
I dieselklassen indtil 1800 ccm blev resultatet:
  1. Reanault Megane II 1,5 dCi
  2. Renault Clio 1,5 dCi
  3. Ford Fiesta TDCI


Økonomiløb 2002

Volvo/Renault forhandler - Bendtsen Biler A/S - stillede den nye Renault Clio 1,5 dCi (EU-norm: 23,8 km/l) til rådighed til alle årets løb.
Resultatet blev meget fint:
Her er et billede fra et af de seneste løb:


Renault Clio økonomiløbsbil

Resultater fra Økonomiløb 2002:

Dansk Automobil Sports Union (DASU) udskriver hvert et mesterskab i økonomiløb.
Mesterskabspoint tildeles udfra 2 kriterier: Længst på literen og størst forbedring af EU-normen.
Da ECE-normen på Renault Clio tilsyneladende er sat mest nøjagtig, hvilket for kunderne også betyder lavere afgift, har vi ikke kunnet hente så mange point her, at en placering i top-3 var mulig.

Slutresultat for UM 2002:
1. Ole Nielsen og Torben Arp, Toyota Corolla 2.0 D
2. Kaj Ole Jensby og Hardy Madsen, Peugeot 206 HDI
3. Bjørn Rechnagel og Birgitte Rechnagel, Honda Civic VEI

Her kan den samlede stilling i mesterskabet ses:Samlet stilling i DASU mesterskab 2002

Økonomiløb 2001

I 2001 deltog jeg i 3 DM-løb i økonomiløb.
Den lokale BMW forhandler - Arne Poulsen Automobiler - stillede en BMW til rådighed til løbene. Medkører Erik Berg, Billund (DM 1 & DM 2) og Marianne Pedersen, Herning (DM 4).